Az egész úgy kezdődött, hogy egyik éjjel felhívtak: Villanyoznak a Dunán a Kálmán kő alatt, de vigyázz, a csónakban többen is ülnek... Mivel épp vízen voltam, kb húsz percen belül a kérdéses területen teremtem. Útközben vázoltam pár lehetséges helyzetet, mivel sok minden nem volt kéznél, így az evezőt készítettem magam mellé, és a fényképezőt. Aztán úgy voltam vele, ha túl meleg lesz a helyzet, akkor teszek egy kört, és hazafelé full gázon "útba ejtem" őket.
Elektromos halászat a Dunán - kutatási célú, és valóban
Már messziről láttam, hogy világítanak a part mellett. Alig vártam, hogy megláthassam kik, és mit csinálnak. Mikor odaértem melléjük - épp meg tudtam állni - lőttem pár fotót, majd meglehetősen feldúltan érdeklődtem: - Sziasztok, megkérdezhetem, hogy mit csináltok itt? - azt mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy ez valójában hogy hangzott el. Amint kimondtam, periférikus látásomnak köszönhetően magamtól is sikerült rájönnöm, hogy a hajójuk oldalán látható vituki, és hidrobiológiai laboratórium felirat valamiféle kutatást enged sejtetni. Így is volt, hallottam is róla korábban, hogy a Duna-stratégia okán lesznek felmérések... Végül "összebarátkoztunk", és meginvitáltak egy bajai felmérésre, majd az is kiderült, Kulcson már felkészítették őket, hogy előfordulhat, összefutnak velem Újváros környékén.
Pár héttel később Baján találkoztunk újra. A helyi vendéglőben bedobtunk egy italt, átbeszéltük a programot. Nappal, és éjjel egyaránt dolgozni fognak, pontosan ki is lett jelölve az összes szakasz, ahol elektromos halászatot terveztek. Természetesen - ezt már láthattam nálunk is, minden halat dokumentálnak, majd visszaeresztenek. Ebéd után útnak indultunk. Nehezen, de végül találtunk egy kis csatornát a sok varsa között (a bajai híd alatt), ahol ki tudtunk hajózni, de ez még csak a kezdet volt, szerintem, ha Tata a vizek városa, akkor Baja a varsáké. Egyáltalán nem lepődnék meg, ha igaz lenne, hogy 5000 varsára van kiadva engedély.
Jó lehet itt éjjel csónakázni
Szóval nagyjából mindenféle helyen vettek a kutatók mintát: öblökben, zárások alatt, zátonyon, kövezés előtt, homokon, mellékágban, iszapon, mederben, partmentén, de normális méretű halat keveset fogtak. Szerintem azért, mert a hangos gép elriasztotta azokat. Íme néhány kép, többségük magáért beszél, de adok hozzájuk egy kis magyarázatot is.
Készülődés a bajai varsás-sólyán
Még több varsa...
Itt is, és mindenhol
Villany kece - szerencsétlen halak
És még a horgászok is, ráadásul egy kivételével (öt csónakost láttam) mind három bottal nyomta...
Nappal van nappal van, horgászok nyugalomban... keresd a hibát
Kecés bucó a mederből
Menyhalból volt bőven, úgy jött fel mint a parancsolat (nem túl szép látvány)
Egyértelműen a süllő vezette a sort a küsz után, nagyon sok egy-két nyaras hozott fel az áram, kérdés, hogy mi marad belőle (mármint nem utánunk)
Ebből a méretből irdatlan mennyiség volt, mindenhol
Apró jász
Akad néhány ponty is, tán ez volt a legnagyobb
Kábult halak "úsznak" a háló irányába
Ki tudja mi?!
Fajmeghatározás
Dunai angolna, fájdalmukban kimásztak a partra...
Összegezve a látottakat maga a módszer ritka gusztustalan módja a halfogásnak. Még így is, hogy egy profi géppel, profin beállítva dolgoztak, kb minden századik halnak eltörött a gerince, igaz, a többi láthatólag sértetlenül elúszott. Az is kiderült, hogy azok a kóklerek, akik stikában villanyoznak saját zsebre, valószínű sokkal erősebb áramot nyomnak a vízbe, így elég sok hal elpusztulhat, és nem is mindent hoz fel. Tehát ebben a kérdésben is tartom az álláspontom, hogy egyszer, s mindenkorra ezeknek a gépeknek a tartását, és forgalmazását törvényben kell szabályozni. Bár, a vidékfejlesztési minisztérium (volt?) munkatársa nem így gondolta, 2010-ben az álláspont arról, hogy hálót, és elektromos halászgépet bárki tarthat, és forgalmazhat a következő volt: a horgászbotot is meg lehet vásárolni a boltban, és az elektromos halászgépekről ma is nyilvántartást vezetnek a megyei halászati felügyeletnél.
Saját véleményem a kutatásról: ha az unió hajózni akar a Dunán, még többet, teljesen mindegy, milyen eredménye lesz a felmérésnek, így teljesen feleslegesnek tarom ilyen szempontból a kutatást, természetesen nem állítom, hogy haszontalan, de valamiért az az érzésem, hogy a természet, és a horgászok érdekei olykor a legutolsó sorban vannak. Bár csak nem így volna!
És íme egy kis ízelítő egy, a hazai halászlobbitól független kutatásból, hogy az elektromos halászgép milyen hatással van a halakra:
"Elektromos halászat és káros hatásai a halakra" című kutatás angol nyelven (nagyon részletes):
http://www.fort.usgs.gov/products/publications/21226/21226.pdf
Ugye fogtatok már ilyen halat? Vajon ez is elektromos halászgép által deformálódott lárva korában?
Vass Csaba
Utolsó kommentek