Vass Csaba horgász blogja

Halat fogni akkor lehet, amikor eszik, nem amikor ráérsz...

Utolsó kommentek

Ha szeretnél értesülni az újabb írásokról, like-old a Facebook-os oldalamat:

A blogon megjelenő tartalmak (szövegek, képek és videók) a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik, szerzői jogvédelem alatt álló szellemi terméknek minősülnek. Egészben vagy részben történő felhasználásukhoz a szerző előzetes írásbeli engedélye szükséges.

Horgászbottal az Adrián

2012.03.25. 22:09 vasscs

 

Mindig úgy igazítom a nyaralást, hogy horgászni is tudjak. Tudom, hogy lassan orvosi esetnek számítok (sokak szerint már rég), de képtelen vagyok meglenni víz, és peca nélkül. 

Horvátba Bosznián keresztül utaztunk, több okból is, részben, mert gyönyörű a táj, nincs pálya, így matrica sem, lényegesen olcsóbb a benzin, és oda-vissza kb. ötszáz kilométerrel rövidebb. Először a háború utáni években jöttem erre (meg gyerekkoromban előtte), és mindenki riogatott, hogy majd jól megbánjuk. Egy frászt bántuk meg, a rendőrök akkor is, és most is hemzsegtek, éjjel szinte minden faluban ellenőrzés volt, de sosem arra utaztak, hogy lehúzzanak, ha kértem, segítettek, sőt, volt, hogy kérnem sem kellett. Megnézték a rendszámom, meg az ábrázatom, és máris mutattak, hogy a másik irányba vagy magyarszka. Egyébként, tavaly már teljesen korrektül ki volt táblázva minden, szinte lehetetlen eltévedni, ellenben tíz éve, levert a víz, mikor átértünk barátnőmmel (persze az akkorival) a horvát-bosnyák határon. Órákon keresztül csak bíztunk benne, hogy jó irányba megyünk.

És azért is erre járok, mert Dél-Dalmáciát kedveltem meg a leginkább az Adrián. Itt kevesebb a magyar, és állítólag Makarska időjárás választó, felette sokszor, alatta ritkábban van rossz idő. Ez igaz is lehet, eddig mindig kifogástalan meleg volt.

Tavaly útba ejtettük Mostart, szerencsére épp hajnalban érkeztünk, így parkolni is simán tudunk, és forgalom sem volt. Gyorsan megnéztük a régi-új, híres Öreg hidat, amiről a fiatalok ugrálnak a Neretva folyóba, azért, amiért nálunk hegedülni szoktak az aluljárókban. Bár forgalom nem volt, de az ugráló kedvű fiatalok is aludtak még. Nekem pedig nem volt kedvem barátnőm, és magam szórakoztatására fejeseket ugrálni, így erről lemaradtunk. Egyébként a hídról érdemes tudni, hogy az UNESCO kulturális örökséghez tartozik, a horvátok berobbantották, majd részben magyar segítséggel 2005-ben újjáépítették. 

 A kristálytiszta Neretva szeli ketté Mostart

Elképzelem, ahogy horgászok a Margit híd alatt, s egyszer csak 100 km/h-val bevágódik mellém két srác. Fura egy szokás.

No, nem utazó blogot akarok gyártani, úgyhogy nem mesélem most el, merre jártunk, de ezt szerettem volna belecsempészni...

A peca érdekes volt, napokig bénáztam, hogy fogjak abból a sok halból, amit abc-vel láttam. A végén már arra vetemedtem, hogy beúsztam közéjük a cuccal, és látott halra horgásztam: föléjük kalimpáltam, lelógattam a csalit, ha megették bevágtam, intettem a barátnőmnek, hogy tekerheti ki. Gáz? Az. Azért jól szórakoztunk. Persze abszolút alacsony hatásfokkal dolgoztunk, úgyhogy ki kellett találni valamit.

 Horgász kiegészítők

Aztán persze kénytelen voltam felhagyni az ősember módszerrel, és a helyiektől nagyjából ellestem, hogy valami bunkó nagy kenyeret tűznek, valami ezer horgos motyóra. De ennél többet nem tudtam, így kitaláltam, hogy két horgosra szerelek, egy nagyobbra tűzök egy tenyérnyi szeletet (ennek mérete folyamatosan csökkent, ahogy fogyott a kenyér), és egy kisebbre egy csali méretűt, a nagyot bevizezve elég messze el lehet dobni, és szépen jön rá majd a raj, ahogy lebeg a felszínen, s máris láttam magam előtt, ahogy civakodás közepette valamelyik horog a szájukba kerül. 

Így nézett ki

Az első sufni-módszeres keszeg, a mögöttem lévő sziklák közül jött, olyan ötös víz volt alatta

Nagyon bíztam a módszerben, és persze magamban. Elég későn, a naplementében kezdtünk neki a pecának, addig búvárkodtunk. Előttünk mély, sziklás víz volt, rengeteg hallal. Ahogy bedobtam a kenyeret, azonnal rástartoltak, és másodperceken belül húzták is a horgot. Megfogtam az első valamire valót. Vérszemet kapott barátnőm is, úgyhogy felszereltem a spiccbotot is. Így már ketten aprítottuk, azaz Vera inkább csak a kenyeret... De azért fogott ő is.

Esküszöm, nem én rángattam, halat fogott

Tudom, hogy annak látszik, de a másik horogra fogtam rá, nehogy az ujjamba álljon

Egész jót szórakoztunk, a halakat eltettük vacsorára. Kár, hogy hamar ránk sötétedett, bírtam volna még, jó peca volt. A víz forrt a kenyér körül, rendesen bunyó ment a finom horvát kenyérért. 

Konyhakész tengeri keszegek

Mediterrán vacsora tálalva, azt hiszem ez étteremben (persze nem ilyen finom) 100 kuna körül mozgott 

Mivel minden nap más szakaszt kerestünk, és az utolsó napokban kezdtünk így pecázni, több lehetőség nem volt, ellenben amit utolsó nap találtam, attól telesírtam a búvárszemüvegem. Rengeteg, több ezer makréla, azaz csuka szerű, olyan harminc centis ragadozót találtam körülbelül húsz méteres vízen, szinte az egész vízoszlopot beterítették, annyi volt. Csónak kellett volna hozzá. Igaz, majdnem kihoztam a csónakmotorom, mert eredetileg úgy volt, hogy ismerősök is jönnek velünk másik autóval, és hoznak merevaljú gumicsónakot, de kamuztak, mint kiderült. Ráadásul szinte mindenben, folyamatosan. Na, de hál' isten, akkor már ismertem annyira, hogy tudtam, nem kell azt a motort betenni a csomagtartóba. Szóval, a halak a parttól messze voltak, nem tudtam volna meghorgászni őket.

Nem tudom milyen ragadozók, de tutira lehetett volna fogni belőlük pergetve 

Ilyet sem sikerült, ezeket is utolsó nap találtam meg

Polipot foghattunk volna, meg fogtunk többet is, de nem vittük el, Cipruson már szívtunk vele eleget barátaimmal - rágós maradt, azért mindenki tele szájjal, nagyokat bólogatva ette, hogy milyen jó, de valójában a gumira hasonlított első, polipból készül vacsoránk

Több fantasztikus tanulságot is sikerült levonni: jobb, ha megkérdezzük a helyieket, vagy megnézzük, hogy lehet náluk halat fogni, a strandon néha barátnő nélkül is végig kell sétálunk, és hazafelé nem hajtunk hetvennel el a fix trafi előtt a város vége táblánál, ha csak negyvennel lehet menni. Igaz, azóta sem jött a papír. 

Vass Csaba

Ha tetszett a bejegyzés, kérlek nyomj egy lájkot:

10 komment

Címkék: tengeri horgászat mostar tengeri keszeg

A bejegyzés trackback címe:

https://fishingtime.blog.hu/api/trackback/id/tr104339275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OszyPeti 2012.03.29. 11:15:04

Szia Csaba!
Ez megint jól sikerült, tengeri "horgászhatnékom" támadt:) Egyetlen kérdés: nem volt bennetek félsz, hogy olyan halat fogtok és tűztök étlapra, ami hm, hogy is mondjam kevésbé ehető és nem várt mellékhatások mellett nagyon gyorsan távozik? :) Vagy előtte lecsekkoltátok a boltban, hogy mi fogyasztható?

vasscs 2012.03.29. 23:22:51

Szia Peti!

Az igazság az, hogy gyerekként többször fogam tengeri keszeget, bár nem ezt a fajtát, és ettünk is. Meg aztán a piacon is, és képes étlapon is többször láttam, hogy ehető. Egyébként a tányér alján az a sárgás-csíkos kevésbé volt finom.
Örülök, hogy tetszett!

Üdv a blogomon!

s.imre 2012.04.30. 17:49:57

Szia Csaba!

Jó írás, szép halak, gyönyörű táj. Én is szeretem nyaraláskor elvinni a horgászbotot. Horvátországban és legutóbb Mallorcán is sikerült szép halakat partra segítenem. Kedvenc halam a csőrös csuka, az én módszerem, hogy üveggolyó (1-2cm) nehezéket teszek a főzsinór végére és oldalelőkére kis műlegyet kötök. Vékony zsinórt(20-as mono) kis horgot(14), de mégis ritkán tudok elcsípni egyet-egyet. Szinte csak akkor kapják el ha olyan gyorsan húzom, hogy nincs idejük jobban szemügyre venni a csalit. Egy másik írásodban olvastam, hogy Lengyelországban is volt egy csali ami nyerőnek bizonyult. Tudnál segíteni, hogy hol lehetne beszerezni abból a villantóból? Próbáltad már az Adrián vagy más műcsalit?

vasscs 2012.04.30. 20:42:20

@s.imre: Készítek egy bejegyzést majd a lengyel pecámról, amiben leírom a csali típusát, márkáját. Ott mindenki azzal nyomta. Pergetni próbáltam én is - természetesen -, de nem sok sikerrel. Üdvözöllek a blogomon!

allstar_88 2012.07.04. 22:06:54

Hű nagyon jó cikk! Örülök, hogy ezentúl itt is olvashatom kítűnő irásaid, és nem csak az MH-ban. Folytasd az eddigi jó munkád. Talán hozzá se kell tennem: ezentúl én is rendszeres olvasója leszek a bloggodnak.
Üdv Szlovéniából, Luka 

vasscs 2012.07.05. 11:44:29

Szia Luka,

örülök, h ennyire tetszik amit csinálok.

Kíváncsi vagyok, nálatok mire pecázol, írhatnál pár sort, ha van kedved.

üdv a blogon

allstar_88 2012.07.05. 22:53:24

Leginkább pergetni járok (Murára és holtágiara), ilyenkor különböző ragadozókra dobálok gumival vagy woblerrel (ezeket MO-on veszem, hisz olcsòbbak mint nálunk). Sikerem is már volt, igaz több balinból és csukából, harcsát vagy süllőt ritkában találni (majdnem mindig visszaengedem a fogott halat). Néha feederezni is megyek ponytra várva, de ezt inkább apám örömére. Egyébként a helyzet hasonló mint nálotok, sajnos gyakorik azonfajta horgászok, akik csak a hasukra gondolnak és mindent visznek (még a falevél nagyságu törpéket és napsügereket is!). Ilyen gondolkodásnál nem kell csodálkozni, ha csak ritkanapján lehet egy-két nagyobb példányt kicsikarni a vizből, pedig egy nagyobb halnál a megfogás után a visszaengedés is épp oly élvezetet tud nyújtani!

piszkosfredakapitany 2016.05.17. 12:20:58

Szia Csabi!
Régi olvasmány már, de nemsokára indulok :) Engedéllyel szerinted mi a helyzet? Tény, hogy lehet venni, de engem a múltkor még át is vertek, és látszólag senkinek nem volt engedélye, 2napra a 200 kunát kicsit soknak tartom. Amúgy a kutya nem foglalkozott ilyesmivel. Helyieket kérdezgetve még így is egyik ezt- másik azt mondott, szöges ellentétben. Szerinted? :)

VassCs 2016.08.20. 09:11:31

Szia, bocs, nemigen nézem már az oldalam. Sikerült a peca?

Ferenc Krasznai 2020.04.28. 20:38:31

KEDVES CSABA! NAGYON TETSZIK AMIT CSINAL. MIVEL O''N SZAKERTO EZEN A TEREN, IGY BIZONYARA MEG TUDNA NEKEM MONDANI, HOGY SZABAD-E ENGEDELY NELKUL PECAZNI A MEDITERRAN TENGEREN? KELL-E ENGEDELY? UDVOZLETTEL: FERENC
süti beállítások módosítása