Vass Csaba horgász blogja

Halat fogni akkor lehet, amikor eszik, nem amikor ráérsz...

Utolsó kommentek

Ha szeretnél értesülni az újabb írásokról, like-old a Facebook-os oldalamat:

A blogon megjelenő tartalmak (szövegek, képek és videók) a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik, szerzői jogvédelem alatt álló szellemi terméknek minősülnek. Egészben vagy részben történő felhasználásukhoz a szerző előzetes írásbeli engedélye szükséges.

Tüskés rája után itt a tüskés domolykó Magyarországról

2012.03.28. 19:19 vasscs

A horgászat mindig tartogat meglepetéseket, persze nem a műanyag tavakon (ott maximum szita-szájú halakat foghatunk), hanem a vadvizeken.

Tavasszal, Magyarország legtisztább vizű folyóján, a Dráván horgásztunk barátaimmal. Igazából abszolút céltalanul dobáltuk be fenekezős szereléseinket a löszös partfal oldalába vájt kis útról. Napoztunk, feedereztünk, előkerült némi sör is, de kapás az egész nap nem volt - csak egy. Na jó, nem is motivált senkit a fogás, főleg, hogy néha elaludtuk Zsolt monológjain. Délben sütöttünk egy jó szalonnát, megvendégeltük a partra tévedt járőröket is, majd jóllakottan, mosolyogva, félálomban pihentünk tovább a pecák között. Nem sokkal ebéd után Ádámnak két húzás után karikában maradt a csonticsalis feedere. Csodálkoztunk is, hogy a nagy csend után ilyen vehemens kapással mi fog kisülni a dologból. Egész jó halnak tűnt fárasztás közben, de mikor a felszínre ért, egy egészen furcsa teremtményt terelt a szák fölé. A hal feje fekete, teste pedig tiszta tüske volt. Persze azonnal tudtuk, hogy miről van, lehet szó. Tavasz lévén a halak jelentős része pikkelyén, és fején úgynevezett dorozsmát,  nászkiütést növeszt, így készülnek az íváshoz. De ez a hal, nem dorozsmával, hanem csontkinövésekkel volt tele.

Felülről nézve látszik a legjobban, milyen hatalmas, méretben és formában is a rózsatövisre hajazó tüskéket növesztett

A fején kisebb tövisek...

...míg az oldalán fél centinél is nagyobbak nőttek, és teljesen elfeketedett a feje, mellúszói, és számos pikkely

Ha már a szájában nincsenek fogak, növesztett a pikkelyeire

Ádám fogta, ő is ereszti vissza

Még egy utolsó kép, mielőtt végleg eltűnt - azóta sem találkoztam hasonlóval sem

Fogott már valaki hasonlót, vagy tényleg ennyire egyedi esettel találkoztunk?!

UPDATE

Egy olvasónk megoldotta a tüskés hal kérdését. A képen egy nászruhás leánykoncér látható.

Íme egy hasonló példány:http://www.mon.hu/uj-halfajt-fedeztek-fel-karpataljan/1853867

Így a kérdést módosítanám:

Láttatok-e már dorozsmás koncért?

Vass Csaba

Ha tetszett a bejegyzés, kérlek nyomj egy lájkot:

17 komment

Címkék: dráva jász dorozsma tövis nászkiütés koncér

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wolf666 2012.03.30. 09:41:43

Úh szerintem ez volt az újkori aranyhal !
Kívántatok tőle?

vasscs 2012.03.31. 19:28:26

@wolf666: Valami olyasmi lehetett, de kívánni elfelejtettünk, úgy megilletődtünk.
Üdv a blogon wolf666!

vasscs 2012.04.01. 08:22:09

@Pöttyös66: Köszi, bár nyilván elkerülte a figyelmed, de a bejegyzés végére - még a megjelenés napján - kikerült ez a link.

S.Ati 2012.04.16. 08:41:40

Sikerült nekem is egy példányt kifognom
a tisza vásárosnaményi szakaszán
csodálkoztam én is, hogy még ismeretlen fajt láttam számomra a halat fotózás után
egyből visszaengedtem. :)

vasscs 2012.04.16. 23:03:16

@S.Ati: Szia,
hát, nem volt egyszerű kideríteni, hogy milyen hal. Halbiológusok koncérozták, és képszerkesztős trükknek is nevezték, végül a SZIE munkatársa adott kézzel fogható választ, hogy mégiscsak domolykó, még ha nyúl is.

S.Ati 2012.04.17. 09:09:04

először én is
nászkiütésre gyanakodtam de nem az volt ugyebár fotókat is tudok majd közzétenni esetleg,Gilisztára jött az igen intenzív erős kapás. :)

csuka98 2012.04.22. 11:56:39

Tisztelt Vass Csaba! Az Ön által fogott hal minden bizonnyal egy nászkiütéses adult leánykoncér. A gyöngyös koncérnak sokkal kisebbek a pikkelyei (az oldalvonal mentén 62-67), az Ön által fogott példányon én 45-öt számoltam. A leánykoncérra szintén jellemző ez a rózsatövisszerű nászkiütés, ami a képen is jól látható. A gyöngyös koncérnak továbbá nem narancsosak az uszonyai. Ettől függetlenül szép fogás, gratulálok! Üdvözlettel: Sallai Zoltán

vasscs 2012.04.22. 15:16:29

@S.Ati: Szia, fel tudod tölteni az fb profilomra, ha szeretnéd, ott fenn van ez a bejegyzés is.

vasscs 2012.04.22. 15:22:12

@csuka98: Kedves Zoltán, köszönöm az észrevételt, ha minden igaz - márpedig miért ne lenne - a következő bejegyzés alján a SZIE Halgazdálkodási Tanszékéről kapott válasz alapján ez egy nyúldomolykó. Sajnos ilyen mélylen nem merültem bele a halakba, ezért kénytelen vagyok mások szakértelmére, véleményére hagyatkozni.
Üdv a blogomon!

csuka98 2012.04.22. 20:02:29

@vasscs: Kedves Csaba! A SZIE szakembere tévesen határozta a halat nyúldomolykónak. Egyrészt ekkora nyúldomolykó nem létezik, másrészt a nyúldomolykónak nem narancsszínűek az úszói. A nyúldomolykó pikkelyei kisebbek. Ha gondolja kikérem más szakember véleményét is, de továbbra is kitartok amellett, hogy az Ön által fogott hal leánykoncér. Üdvözlettel: Sallai Zoltán

vasscs 2012.04.23. 02:03:04

@csuka98: Természetesen örülök, ha minél többen "megszakértik", kíváncsi vagyok mások véleményére is. Előre is köszönöm!

Piker 2012.04.23. 15:22:20

Sziasztok!A minap fogtam pergetve a Kerkán egy állítólag nyúldomolykót.Nagyon kíváncsi vagyok a sztori végére,mert ugyan így nézett ki,csak nem volt "tüskés",mint ez a példány és elég élesen metszett volt a farokúszója.Ennek inkább íves.Amúgy az is elég szépre nőtt.Görbüljön!!

csuka98 2012.05.06. 20:17:04

Nagyon érdekelne a Kerkán fogott hal, egy fotót tudna-e, tudnál-e küldeni az alábbi címre: csuka@akvapark.hu. Ha a felső szakaszon történt a fogás, kizárnám a leánykoncér lehetőségét, a mesterséges akadályokon nem igen tud lentről feljutni, viszont a nyúldomolykó a fenti szakaszon stabil állománnyal él.
A Csaba által fogott drávai hallal kapcsolatban kikértem dr. Harka Ákos (Magyar Haltani Társaság) véleményét, megküldtem neki a linket, aki jóváhagyta a határozásomat, miszerint a Dráván fogott hal nem nyúldomolykó, hanem leánykoncér. Üdvözlettel: Sallai Zoltán

vasscs 2012.05.06. 21:10:10

@csuka98: Szuper, legalább az biztos, hogy nem harcsa ;) köszi, hogy foglalkoztál a dologgal, dr. Harka Ákos neve ismerősen cseng, úgy tudom, hogy nagy szaki a témában. Üdv: Csaba

Piker 2012.05.21. 12:36:46

@csuka98: A fogás a Kerka -Lendva összefolyásnál történt,közvetlenül a torkolatban.Meg próbálom elküldeni a képet.
Üdv.:Honcz Richard

Boo 2013.04.22. 21:29:54

Ez egy gyönyörőség, és csak irigyelni tudlak, hogy a kezedben volt.